PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA

BACAAN KUAT
Bacaan kuat ialah bacaan mekanis iaitu menyuarakan tulisan dengan suara yang jelas dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengan menggerakkan alat-alat pertuturan. Bacaan kuat lazimnya dilaksanakan di kelas-kelas Tahap 1 atau pada peringkat permulaan. Digunakan untuk latihan teknik supaya kanak-kanak dapat membunyikan perkataan atau ayat dengan sebutan gaya dan rentak irama yang betul. Membaca kuat merupakan amalan berkesan dan ujian kepada kebolehan murid membaca secara keseluruhan.

Teknik membaca kuat
v  Guru membahagikan murid mengikut kumpulan.
v  Guru mengajar pelajar memegang buku dengan cara yang betul.
v  Membaca dengan penuh perasaan.
v  Guru bermain dengan isyarat tangan dan memek muka.
v  Guru menetapkan penumpuan mata.
v  Guru berhenti membaca pada tempat-tempat yang betul.

v  Menilai secara berkesan.

Aktiviti Bacaan Kuat
v  Pertandingan membaca.
v  Membaca rencana atau isu semasa di dalam kelas.
v  Mendeklamasikan sajak.
v  Spelling bee.
v  Kuiz.
v  Sketsa.
v  Membaca dan menulis rencana.

BACAAN BERSAMA
Bacaan bersama boleh didefinisikan sebagai satu pendekatan pembelajaran membaca yang berkesan secara berkongsi membaca. Konsep bacaan bersama mempunyai tukang cerita dan pendengarnya. Pada peringkat awal bahan bacaan yang digunakan bertujuan memastikan murid mendapatkan idea yang disampaikan. Ingatan murid lebih mantap dan kadar minat membaca semakin bertambah.

Objektif:
v  Guru memupuk minat murid membaca bersama.
v  Guru mengembangkan idea murid dari bahan bacaan mudah kepada yang lebih mencabar.
v  Guru memantapkan kemahiran mendengar melalui bahan audio seperti kaset dan pita rakaman.
v  Guru memupuk nilai-nilai murni.

Strategi Bacaan bersama:
i) Pemilihan bahan cerita
   - Guru mempelbagaikan bahan sama ada dari bahan buku dan bukan buku.
ii) Konsep membaca
    - Kumpulan kecil dan secara kelas
iii) Pengagihan murid
     - Kumpulan murid lemah dengan murid pandai.
     -  Guru mewujudkan bacaan melalui rakan sebaya.
iv)Peruntukan masa
    - Bahan cerita bersesuaian dengan tempoh masa tertentu.
    -  Rancang jumlah bahan mengikut keupayaan murid.

Aktiviti Bacaan Bersama
v  Guru membaca bersama beberapa orang pelajar menggunakan bahan yang sama.
v  Seorang pelajar membaca bersama beberapa orang pelajar lain.
v  Ibu atau bapa membaca bersama-sama anak-anak di rumah, atau di taman.
v  Membaca bersama jiran tetangga.

BACAAN BERPASANGAN
Bacaan berpasangan ialah satu teknik membaca bersama, seorang dengan murid yang lain atau seorang murid dengan seorang dewasa. Murid-murid diberi kebebasan memilih bahan bacaan mengikut tahap kebolehan masing-masing berdasarkan garis panduan yang diberi oleh guru. Bacaan berpasangan memerlukan pembacaan secara kuat dan ianya memberikan persaingan yang sihat kepada murid yang terlibat.

Klasifikasi Bacaan Berpasangan.
v  Murid dengan rakan sebaya.
v  Murid dengan guru.
v  Murid dengan ibu bapa.
v  Murid dengan pembimbing yang lebih dewasa.

Objektif
v  Memupuk keyakinan diri.
v  Membetulkan kesalahan sebutan.
v  Berkongsi maklumat mengenai bahan bacaan.
v  Menanam sikap bekerja secara berpasukan.
v  Memilih bahan bacaan yang sesuai dengan minat dan tahap murid.

Murid dengan guru.
v  Membaca kuat, terang dan jelas.
v  Membaca tanpa diganggu atau ditegur.
v  Betulkan pasa bahagian yang salah sahaja.
v  Membaca kuat secara sendirian.
v  Membaca senyap.

PENILAIAN DAN REKOD MEMBACA 
Penilaian adalah satu proses pengumpulan data yang sistematik untuk melihat sejauh mana keberkesanan sesuatu program yang dijalankan. Rekod bacaan merupakan catatan hasil daripada pembacaan sesuatu bahan untuk dijadikan padanan dan menilai semula pemahaman.

PENGURUSAN KETIKA MENGAJAR 
Masalah utama yang dihadapi oleh guru ialah pengumpulan dan penyimpanan rekod-rekod penilaian. Bagi mengatasi masalah tersebut beberapa faktor perlu diambil perhatian:
-          Jadual waktu atau peraturan kelas.
-          Memastikan bahawa murid mengEtahui masa untuk mencatat rekod.
-          Melibatkan murid dalam mengendalikan dan mencatat rekod untuk keperluan sendiri.
-          Menyediakan format merekod yang mudah digunakan oleh semua guru.
-          Menetapkan masa untuk menganalisis dan mengemaskini maklumat.

Aktiviti :
v  Kempen membaca
v  Klinik membaca
v  10 minit membaca
v  Bacaan senyap (silent reading)
v  Minggu atau bulan membaca
v  Bacalah saying
v  Pesta atau pameran buku
v  Sudut bacaan.
v  Bercerita.
v  Buku skrap.
v  Khemah membaca (reading camp)
v  Ceramah buku (book talk).

MEMBACA BEBAS
Pelajar berpeluang membaca bahan yang mereka pilih dari sekumpulan bahan yang disediakan guru. Aktiviti bacaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal guru seberapa minima yang boleh. Guru perlu menyediakan arahan awal supaya pelajar membuat beberapa persediaan sebelum membaca seperti menyediakan soalan-soalan sebelum, ketika dan sesudah membaca dengan sendiri.

MENELAH
Pelajar membuat telahan tentang apa yang mereka fikirkan akan berlaku atau apa yang akan mereka pelajari pada bahagian yang lain. Mereka perlu membincangkan sama ada mereka perlu menetapkan telahan atau mengubah semula telahan tersebut. Pola ini perlu berterusan sehingga keseluruhan bahan selasai dibaca

MEMBACA SENYAP
Setiap pelajar akan membaca bahagian yang sama secara senyap, dan telahan perlu dibuat ketika membaca senyap. Bincang, bertindakbalas, dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca, ceritakan semula atau ringkaskan apa yang telah mereka baca.  Mereka juga menyatakan perasaan mereka terhadap apa yang telah mereka baca atau apa yang telah mereka ketahui.

MERINGKAS DAN BERTINDAK BALAS 
Setelah selesai keseluruhan petikan, pelajar meringkas apa yang mereka baca. Mereka bertindak balas dengan membincangkan apakah yang mereka rasakan terhadap bahan yang mereka baca dan menentukan apakah yang perlu dilakukan terhadap bahan tersebut. Mereka boleh bertindak balas dengan menceritakan kepada seseorang tentang bahan yang dibaca, menulis ringkasan cerita, atau membuat lukisan yang dapat menggambarkan suasana atau watak yang dibaca.

MEMBACA SECARA BERKOPERATIF 
Pelajar diberikan bahagian tertentu untuk sesi membaca. Setiap orang ditugaskan untuk menyelasikan bacaan bahagiannya dan menceritakan semula apa yang dibaca kepada kumpulan yang lebih besar. Tugas membuat ringkasan atau ulasan terhadap bahan dilakukan bersama-sama.

MEMBACA LANTANG 
Pilih seorang pelajar untuk membaca lantang bahagian awal teks sementara pelajar lain mengikut bacaan tersebut secara beramai-ramai Bincang, bertindakbalas, dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca lantang, ceritakan semula atau bincangkan apa yang telah dibaca.

MEMBACA DENGAN PANDUAN GURU 
Guru memberikan panduan atau mengarahkan pelajar menerusi pembacaan senyap terhadap sesuatu bahan dengan bertanya soalan atau membantu mereka membina soalan-soalan yang dapat mereka jawab ketika mereka terus membaca bahagian bahan yang telah ditetapkan.

BERKONGSI MEMBACA 
Guru membaca lantang satu cerita dan mengajak murid-murid bersama-sama membaca. Cerita akan dibaca beberapa kali, dan murid akan diberi peluang bagi bertindak balas menerusi penulisan, lukisan, drama, perbincangan, dan pelbagai lagi aktiviti yang menarik.

KOMBINASI KAEDAH-KAEDAH MEMBACA
Kelima-lima kaedah tersebut dapat membantu pelajar dalam pelbagai peringkat dan kadang-kala kaedah ini boleh digabungkan dalam sesuatu pengajaran. Dengan menggabungkan kelima-lima kaedah ini guru menyediakan bantuan asas pada peringkat awal, kemudian membenarkan pelajar dibantu oleh pasangannya, dan pada peringkat akhir pelajar tersebut dapat membaca dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa.

No comments:

Post a Comment